søndag den 4. september 2011

Fra barn til teenager

Hej verden 

Jeg sidder lige og læser en artikel på netdokter.dk om hvad der sker i et barn's  opvækst fra barn til teenager. De siger at der er 4 vigtige ting i en teenager's liv 

1. Venskaber betyder alt
2. Den første forelskelse 
3. Det første (seksuelle) forhold
4. Første oplevelse af tab og sorg
 
de forklare med meget store og kloge ord hvad der sker i hver af tingene også er der også nogle råd til forældrene om hvordan de kan håndtere barnet når dette sker. Specielt nummer 3 syntes jeg ik rigtigt at der bliver givet nok information om. Netdokter.dk siger at de fleste unge venter med at have sex ind til de er omkring de 16 år. Som alle jo ved er den seksuelle lavalder jo 15 år selv om der er rigtig mange der ik overholder det. De kommer også med et rigtig godt råd som forældrene kan bruge.''Vent til du simpelhen ikke kan lade være og husk at det er hverken vennerne, kæresten, medierne eller andre der ved hvornår det er rigtigt for dig!''Det er et rigtigt godt råd som forældre burde sige til deres børn når de kommer i den alder. Nummer 4 er noget mere besværlig. Tab og sorg er et rigtigt stort emne og svært at håndtere. F.eks. det faktum at en kæreste slår op med en kan bringe så meget sorg, selvskadende adfærd, selvmords tanker og selvmordforsøg. Det er helt forfærdeligt at tænke på at man kunne elske en person så meget at hvis man ik er sammen mere så vil man bare gerne dø fordi så er der jo ik noget at leve for mere? Der er virkelig mange forældre (bla. mine) som ikke tager sådan nogle problemer alvorligt og bare siger til sig selv at det er på grund af pubertetsproblemer.. Det er jo ik en joke at der er nogle børn så har så meget selvhad at de ik vil leve mere! forældrene skal tage deres børn seriøst når de kan se at der f.eks. er komme nogle ar på f.eks. armen så bliver de jo nød til at handle og sørge for det ik komme til at fortsætte på den måde og at han/hun får det godt igen! Der er i mange familer hvor en af børne er plaget af Familie problemer, lavt selvtillid, rusmiddelproblemer, mobning eller en mangler på en støttende og forstående forældre. Nu ved jeg at min mor kan se på mig når jeg lyver og nogle gange lader mig slippe væk med det. Jeg har også oplevet at jeg har fortalt min mor noget i hemmelighed og hun lovede aldrig at sige eller nævne det for nogen!!! Og hvad skete der så.. vi sad og spiste med nogle af mine forældres venner også begynder min mor at diskutere hvilke ''problmer'' jeg har? Hvor efter jeg bliver så sur at jeg bare rejser min fra bordet kalder min mor en kælling og siger at hun altså burde lære at holde sin kæft lukket også gik jeg.. jeg tror aldrig jeg har været så sur på min mor nogensinde! Her for et års tid siden fik jeg så også at vide at min mor havde fået bryst kræft og selvfølgelig blev jeg ked af det og fik alle de tanker om at hvis min mor døde så ville jeg jo aldrig kunne blive glad igen? og Det fik jeg heldigvis hjælp til på en hjemme side der hedder Ungisorg.dk hvor man kan skrive med nogle unge som selv har prøvet at miste deres forældre til kræft osv. Det er jeg rigtig glad for jeg gjorde og min mor har det helt fint nu selv om hun stadig har humør svingninger. Men hellere ha en mor som bliver sur over ingen ting end slet ik nogen mor.. Jeg har det godt og er glad for alle de af mine venner og veninder der har været så super søde i mod mig igennem alt det her. Hvis der er nogle der ude som selv har nogle problemer og eller spørgsmål og gerne vil snakke om det så er i mere en velkommen til at skrive en email til mig på esterpetersen@hotmail.com og jeg er på min computer det meste af tiden så der vil nok ik gå lang tid for i får svar tilbage.

Husk!! Ingen er perfekte vi er alle vores engen person! 


Kys og Knus til alle jer der ude<3

1 kommentar:

  1. Undskyld hjemme siden hedder ikke Ungisorg.dk den hedder Bornungesorg.dk her er et link http://www.bornungesorg.dk/

    SvarSlet